Smidig tillväxt för e-handels-företaget Bubbleroom


På e-handelsföretaget Bubbleroom låter man kunderna agera modeller på sajten genom att visa upp sina nyinköpta kläder, vilket har ökat försäljningen dramatiskt. Tack vare Pulsens affärssystem, som varit en flexibel bas under resan, har allt fortsatt fungera smidigt: från order, till leveranser och eventuella returer.


E-handelsföretaget Bubbleroom har som mål att bli bäst och störst i Norden på festkläder för kvinnor. En tuff utmaning då kunderna ska köpa kläderna via en sajt, utan att ha provat plagget eller fått en känsla för materialet. – Men vi har hittat en "nyckel" för detta, säger Ville Kangasmuukko, vd på Bubbleroom. Vi låter våra kunder vara delaktiga i marknadsföringen och på så vis bygger vi också lojalitet och förtroende. Många av våra kunder är aktiva i sociala medier, där Instagram är en viktig del. Istället för att bara visa kläderna på proffsmodeller, finns numera ett antal bilder tagna med dagens tekniskt avancerade mobiltelefoner på "vanliga" kunder i autentisk miljö. Det är kvinnan som visar upp sin nyinköpta festklänning eller kändisen Isabella Löwengrip (Blondinbella) som poserar i skinnbyxor från Bubbleroom, framför sin nya sportbil. Sedan vi utvecklade sajten i denna riktning har försäljningen ökat dramatiskt.

Flerkanalig försäljning skapar utmaning 

Bubbleroom har tre fysiska butiker men det är via den digitala plattformen som den stora försäljningen sker. Detta ställer självfallet stora krav på underliggande system och där har man valt Pulsens affärssystem Harmoney. Pulsen har utvecklat sitt affärssystem för försäljning i flera kanaler där just en effektiv konsumenthandel är grundbulten. – Försäljningen sker i allt fler kanaler och blir därmed mer komplex. Företag kan ha e-handel, butik eller en kombination av båda samt försäljning via marknadsplatser som Amazon, Fyndiq etc., säger Jan Jakobsson, sälj och marknadschef på Pulsen Retail.


Han fortsätter: – Utmaningen med flerkanalsförsäljning är att hålla ihop kunden, ordern och försäljningskanalen i ett underliggande system samt att bibehålla ett automatiserande flöde, som i sin tur skapar rationalitet. Ett affärssystem byggt för flerkanalig försäljning innebär färre kompromisser, rationellare hantering, mindre övervakning och minskad manuell administration.

Kostnadseffektivt affärssystem avgörande i e-handeln 

Förutom flerkanalig försäljning blir även kraftiga försäljningstoppar allt vanligare, vid ex. reor och kampanjer. Under Black Friday-helgen 2015 hanterades 250 000 fakturor i Pulsen affärssystem. Kunder beställer plagg i flera storlekar och returnerar de som inte passar. Eftersom marginalerna blir allt mer pressade, produktcyklerna kortare och returerna ökar ställs stora krav på de underliggande systemen. – I jakten på marginalerna så rationaliseras alla steg i processen, menar Jan Jakobsson. Rationella lagerlösningar som hanterar butiksplock parallellt

med e-handelsordrar och returer på ett kostnadseffektivt sätt är avgörande för att skapa lönsamhet.


Och Bubbleroom är nöjda: – Vi känner oss väldigt trygga i vårt samarbete med Pulsen, avslutar Ville Kangasmuukko. De har ett affärssystem som hänger med, kan hantera kraftiga volymtoppar och som är enkelt att skala upp om vi vill öppna en ny marknad eller en ny säljkanal/butik.


Läs vidare här om Pulsens affärssystem.

Ta del av innehållet i retailforum, signerat Dagens Handel. Klicka här.

Ladda ner denna nyheten som pdfPDF

För mer information:

Helena Bragée, Tel: 033-171957, Mail: helena.bragee@pulsen.se


Dela gärna
Dela på Facebook Dela på Twitter Dela på LinkedIn Skicka detta via e-post

VILL DU VETA MER?

Hör av dig via formuläret nedan så pratar vi vidare om hur Pulsen Retail kan stötta din affär och din tillväxt.