Med Pulsens app har du full kontroll över driftstjänsterna, oavsett var du är. Foto: Emil Andersson

Full kontroll på driftstjänster med ny app

Pulsen lanserar nu en app som förser IT-ansvariga med status på företagets driftstjänster oavsett vad klockan är eller var de befinner sig.


Allt fler IT-tjänster är viktiga dygnet runt. Pressen har ökat på att IT-ansvariga ska veta status på företagets tjänster. För att underlätta för IT-ansvariga att få full kontroll över sin IT-miljö lanserar Pulsen nu en app som ger dem driftsinformation i realtid i telefonen.


‒ För ett tag sedan hörde en kund av sig till oss med ett önskemål. Han ville veta vad som väntade honom när han kom till jobbet på morgonen. Om något fallerat med de tjänster han ansvarade för under natten kunde det nämligen vara kö till hans kontor med upprörda medarbetare som ville veta vad som hänt, säger Christian Tammjärv, försäljningschef på Pulsen Production.


‒ Det är för att underlätta vardagen för den här kunden, och för alla andra IT-ansvariga, som vi tagit fram den här appen, fortsätter Christian Tammjärv.


Appen har tagits fram i samarbete med Högskolan i Borås och en första version skapades av studenter på Högskolans systemarkitekturutbildning. Pulsen anställde sedan två studenter från projektet för att vidareutveckla appen. Emil Andersson har lett arbetet från Pulsen Production.

‒ Det har varit ett grymt roligt projekt. Det är mycket som ska på plats för att det ska fungera i alla plattformar och i backend, inte minst på testningssidan så att användarna får en bra upplevelse av appen. Det är en skön känsla att se den färdiga appen uppe på App Store och Google Play nu. Jag är övertygad om att våra kunder kommer ha stor nytta av den framöver, säger Emil Andersson, leveransansvarig på Pulsen Production.


Driftskunderna får genom appen tillgång till samma information som Pulsens egen övervakningspersonal har och vet direkt, i realtid, om det finns några fel eller varningar på tjänsterna och vilka åtgärder som görs. Kunderna ser även historik över tid och hur servrarna är konfigurerade, och kan vid behov beställa förändringar i sina tjänster direkt via appen. För expansiva företag kan det till exempel handla om att man behöver växa med driftstjänsterna i takt med att antalet användare eller kunder ökar.


‒ Genom appen kan våra kunder direkt se status på de tjänster de använder. Det skapar en trygghet och en transparens kring tjänsterna. IT-ansvariga kan också snabbt informera sina medarbetare om pågående och, framför allt, redan lösta problem. Vi tror att våra kunder slipper köer med oroliga medarbetare utanför sina kontor framöver, säger Christian Tammjärv med ett leende.


För mer information:

Christian Tammjärv, Tel: 033-17 18 74, Mail: christian.tammjarv@pulsen.se


Ladda ner appen:

Ladda ner Pulsens app för iOS eller Android.


Dela gärna
Dela på Facebook Dela på Twitter Dela på LinkedIn Skicka detta via e-post