Populär julkalendermössa når kunderna via Knittingroom och handelslösningen Harmoney

SVT:s julkalender skapar sticksuccé på Knittingroom.se

Selmas mössa och halsduk i SVT:s julkalender skapade ett stort och oväntat stickningssug i hela landet. Sajten Knittingroom.se var snabba med att tillgodose behoven och drog nytta av sina effektiva lösningar för e-handel och inköp.


2016 års julkalender i Sveriges Television var en charmig saga om upptäcksresanden Efraim von Trippelhatt (Johan Ulveson) och hans följeslagare Selma (Ester Vuori) som ger sig ut att söka efter Tomtens rike. Julkalendern slog tittarrekord där varje avsnitt hade 2,5 miljoner tittare vid teven och ytterligare en halv miljon som tittade via webben. Men den ledde också till en något oväntad sticksuccé när många ville sticka egna varianter av huvudpersonen Selmas mössa och halsduk.


Distans- och e-handelsföretaget Ateljé Margaretha i Borås driver sajten Knittingroom.se, en e-handelsplats speciellt inriktad att göra det så enkelt som möjligt för stick- och virkningskunderna. På webbplatsen kan man hitta populära mönster och räkna ut hur mycket garn och andra tillbehör man kommer behöva för att sticka ett visst mönster i önskad storlek. Och självklart kan man beställa allt man behöver direkt från webbplatsen.


Selmas mössa går inte att få tag på i butik. Den som vill ha en likadan får alltså sticka en på egen hand. Teamet bakom Knittingroom.se insåg snabbt att julkalendermössan skulle bli intressant för deras kunder och ökade lagret av de aktuella garnerna från svenska Järbo Garn. Under december gick närmare 10 000 garnnystan ut till kunder och intresset var så stort att vissa garner till och med tog slut hos leverantören.


– Genom att ha bra systemstöd och inarbetade processer kan vi vara snabba i vändningarna och anpassa inköp och utbud efter vad kunderna efterfrågar just nu, säger Mikael Rosendahl, VD på Ateljé Margaretha.


Ateljé Margaretha, och deras försäljningssajter, hanterar inköp, lagerhantering, paketering, distribution och andra back end-funktioner genom handelslösningen Harmoney från Pulsen.


– Det är fantastiskt att jobba med kunder som är så aktiva mot marknaden som Ateljé Margaretha. Genom vår handelslösning Harmoney kan vi stötta dem att agera snabbt när nya behov uppstår och ge dem full koll på inköp, lager, logistik och andra avgörande affärsprocesser, säger Madeleine Sääf, Key Account Manager på Pulsen Retail.



Texten uppdaterad 2016-12-29


Dela gärna
Dela på Facebook Dela på Twitter Dela på LinkedIn Skicka detta via e-post


Vill du veta mer om hur Pulsen Retail kan lyfta din affär?

Läs mer om vår handelslösning Harmoney eller se nyttan Harmoney skapat för några av våra referenskunder.


Du får gärna använda formuläret för att kontakta oss, så pratar vi mer om dina behov kring lösningar.