Daniel Lorén, Pulsen

Utvecklingschef med konsumentens bästa i fokus

Den tredje pusselbiten i Pulsen Retails förstärkta ledarskap är nu på plats. Daniel Lorén går in i rollen som utvecklingschef den 1 september. Daniel kommer, precis som tillträdande VD Mika Vikman, från H&M och har mycket lång erfarenhet inom retail.

– Det är väldigt roligt att få Daniel Lorén till rollen som utvecklingschef på Pulsen Retail. Vi gör en kraftfull satsning inom Retail och på systemet Harmoney och Daniels erfarenhet och kompetens inom e-handel kommer stärka vår resa framåt väldigt mycket. Daniel har också ett gott och tydligt ledarskap som kommer utveckla vår organisation positivt, säger Jonus Bartholdson, VD för Pulsenkoncernen och interim-VD på Pulsen Retail.

En känsla av ”Nu kör vi – nu ökar vi!”

– Det är tydligt att Pulsen satsar på retailområdet. Man ser att det är saker på gång – en känsla av ”Nu kör vi – nu ökar vi!” som jag gillar och som lockar mig till Pulsen Retail. Efter rätt många år på H&M hade jag börjat fundera på nästa utmaning, så när den här möjligheten dök upp gick det snabbt att fatta beslutet. Pratar man om IT i Borås så är det ju Pulsen man pratar om. Dessutom finns det utmaningar i rollen som utvecklingschef som verkligen triggar mig. Det ska bli riktigt kul att få vara med på den kommande resan, säger Daniel Lorén.

 

Daniel Lorén kommer från IT-sidan på H&M där han under 22 år haft olika roller inom utveckling, projektledning och, de senaste 10 åren, en roll som Service Area Responsible med ansvar kring logistik och affärsutveckling inom E-commerce, ett område som utvecklats explosionsartat under den här tidsperioden. De snabba förändringarna har såklart även präglat Daniels ledarskap.

Ett ledarskap som skapar driv hos individen

– Jag har förstått hur avgörande det är att se den övergripande affärsnyttan med verksamheten och att kunna delge den till sina medarbetare. I en snabbrörlig och växande verksamhet behövs en tydlighet i både roller och processer. Men det krävs också tydliga mål. Alla behöver veta vart vi är på väg, hur riktningen ser ut och vad ens roll är i det arbetet. Att förstå vad man är med och bidrar till skapar ett inre driv hos individen. Och det är också det som driver verksamheten framåt, säger Daniel Lorén.

Att förstå vad man är med och bidrar till skapar ett inre driv hos individen.
Och det är också det som driver verksamheten framåt.

– Jag gillar att jobba med människor och älskar att se dem utvecklas. Tillsammans med min fascination kring teknik, produktutveckling och försäljning blir det en kombination som passar väldigt bra för rollen som utvecklingschef, kommenterar Daniel Lorén.

Daniel Lorén, Pulsen

Förändrade köpbeetenden ställer tuffa krav på handlarna

Retailområdet har förändrats mycket och snabbt de senaste åren, och det är en utveckling som inte ser ut att stanna av.

 

– Köpbeteendet förändras allt mer hos konsumenterna. Tidigare handlade man antingen i butik eller på webben, men nu blir handelsupplevelsen allt mer sömlös för kunden. Idag kanske man börjar sitt köp i mobilen och kan lika gärna avsluta det i den fysiska butiken som hemma i soffan, beroende på vad som passar en bäst den dagen, säger Daniel Lorén och fortsätter:

 

– Samma sak gäller leveranser och returer. E-handelsordern kanske funkar bäst att hämta i butik vissa dagar, för att vid andra tillfällen få leverans hem eller till bakluckan på bilen medan man är på jobbet. Man vill också kunna dela med sig av sina goda shoppingupplevelser med andra, i sociala media, på en blogg eller via appar – så länge det är smidigt att göra det. Konsumenten gör alltså allt mindre skillnad på var och hur man shoppar. Man förväntar sig bara att det är smidigt och blir rätt i alla led. Det sätter såklart nya och rätt tuffa krav på handlarna. De, och vi som leverantör av handelstjänster, måste vara i framkant mot slutkund. Vårt gemensamma fokus är att göra det enkelt, effektivt och roligt för konsumenten att handla.

 

– E-handeln kanabaliserar en del på fysisk butik idag, det är så verkligheten ser ut. Däremot tror jag inte att den fysiska butiken kommer försvinna. Man vill fortfarande känna och klämma på ett plagg. Men kanalerna går ihop allt mer och det är viktigt att skapa en sömlös upplevelse för konsumenten oavsett vilken kanal de väljer att använda vid ett visst tillfälle. Pulsen Retail kan göra mycket nytta för kunder inom det området genom att vara flexibla och öppna för olika typer av behov hos kunden. För så är det ju - ibland löser våra tjänster hela kundens behov, och ibland behövs kompletterade verktyg. Det viktigaste för vår del är att hjälpa kunden att göra det enkelt för konsumenten, säger Daniel Lorén.

Smartare handel när utvecklingen går framåt

På lite längre sikt ser Daniel Lorén hur digital information i allt högre grad kommer påverka möjligheterna inom retailområdet. Konsumentens köphistorik och tidigare val används idag för att delvis skräddarsy köpupplevelsen på en enklare nivå. Nästa steg är att ”Big data” allt mer går över till att bli ”smart data” – där man sammanställer och drar slutsatser utifrån informationen så att den kommer till verklig nytta.

Vårt fokus måste vara att sätta
konsumenten i centrum av allt vi gör.

– Det finns en jättepotential inom det här området. E-handeln är ett område där det handlar mycket om att hitta smarta flöden kring utbud, erbjudanden och logistik för att ge den bästa kundupplevelsen. Det finns ett stort värde i att kunna dra intelligenta slutsatser kring köpbeteende och köphistorik, både från den enskilde konsumenten och från andra kunder med liknande beteenden och önskemål. Det kommer bli allt mer viktigt att kunna se vad som kommer att hända – inte bara vad som har hänt – och därmed kunna förutspå beteendet och behovet hos konsumenten. , säger Daniel Lorén.

 

– Det är absolut ett område vi kommer följa från Pulsen Retails sida. Som enskild handlare kommer det vara svårt att kunna hänga med i den snabba utvecklingen. Därför är det en fördel att jobba tillsammans med en partner som Pulsen Retail som har både stort tekniskt kunnande och lång erfarenhet av handel, fortsätter han.

 

– Oavsett hur de tekniska lösningarna kommer se ut i framtiden så vet vi en sak – det är att vårt fokus måste vara att sätta konsumenten i centrum av allt vi gör. Jag älskar att jobba med människor, teknik och försäljning. När vi, tillsammans med våra kunder, kombinerar rätt utbud med rätt tekniska lösningar och god handelskompetens är jag övertygad om att vi tillsammans kommer skapa den bästa köpupplevelsen för slutkunden och de nöjdaste konsumenterna, avslutar Daniel Lorén.

Dela gärna
Dela på Facebook Dela på Twitter Dela på LinkedIn Skicka detta via e-post