Kunskap och erfarenhet som är lika tydlig i alla kanaler


Du känner säkert någon som verkligen brinner för hästar och hundar, eller så kanske du gör det själv. Då gäller det att vända sig till någon som säljer mer än bara produkter, för dessa nära familjemedlemmar betyder mer än så. Man vill göra ett säkert val, baserat på erfarenhet och känsla. Utifrån den grundtanken har Hööks Hästsport levt och verkat under många år.


Engagemang besvaras med engagemang

I Sverige finns över 500 försäljningsställen inom samma bransch som Hööks Hästsport, och det finns ännu fler om man tittar på alla marknader som företaget finns etablerade på. Det som skiljer Hööks från konkurrenterna är hur de bemöter sina kunder. Oavsett kanal ligger alltid fokus på att bygga en långsiktig kundrelation baserat på erfarenhet och i dialog med kunderna.


Hööks valde att sy ihop sina försäljningskanaler med hjälp av affärssystemet Harmoney för tio år sedan, och med det började ett nytt kapitel i företagets historia.


– Vi ägnade oss åt omni-channel retailing innan vi visste om det själva. Inte minst med hjälp av Pulsen och Harmoney, säger Patrik Back, CFO på Hööks.

Fågel, fisk eller mittemellan?

Hööks vill inte till varje pris vara det billigaste, eller det allra mest exklusiva, alternativet. Istället har de valt en egen väg i sin affärsstrategi: att kombinera produkter som de verkligen tror på och kan ställa sig bakom, med service som skapar långsiktighet med kunderna. På så vis har de skapat ett prisvärt erbjudande, som bygger på kunskap och erfarenhet som är lika påtaglig oavsett vilken kanal deras kunder väljer att handla i.


– Det är enkelt att bara köpa in billiga produkter av låg kvalitet och sälja dem vidare, men det är inte den typen av företag vi vill att våra kunder ska uppfatta oss som, fortsätter Patrik Back.

Allt är handel i slutändan

I takt med att kundernas köpbeteende förändras utvecklas även Hööks sätt att se på hur de bedriver handel i stort. För idag kan en kund beställa produkter via sin mobiltelefon och vilja hämta ut dem i butik. Eller så väljer de ut en produkt i någon av Hööks butiker och får den levererad till en annan ort eller hem. 


– Vi pratar om handel generellt. För alltmer så suddas gränserna ut. Den ena kanalen går in i den andra, fortsätter Patrik Back.

Hööks har aldrig stirrat sig blinda på specifika försäljningskanaler. Istället har de satt kundernas behov och önskemål i fokus och låtit företaget utvecklas från det. Oavsett var kunderna väljer att handla, via webbshopen eller i butiken, är det alltid Hööks Hästsport man möter.

Ett djupt samarbete

Efter att Hööks hade varit kund hos Pulsen i flera år tog man för ca tio år sedan steget och blev det första företaget som började använda sig av Pulsens affärssystem Harmoney. Under de tio åren har de expanderat på flera nya marknader, och Harmoney har vuxit i takt med deras tillväxt, både för butikskassorna och e-handeln.  De har öppnat nya butiker över hela Skandinavien, ökat sin omsättning varje år och har hela tiden erbjudit sina kunder en konsekvent köpupplevelse.

– Det har aldrig känts som att det har funnits något alternativ till Pulsen, de erbjuder en framtidssäkrad helhetslösning som passar oss väldigt bra, säger Joachim Höök, VD på Hööks Hästsport.

Fakta om Hööks Hästsport

  • Nära 500 miljoner SEK i omsättning
  • Ca 400 medarbetare
  • E-handel och drygt 50 butiker i Sverige, Norge, Finland och Danmark.

Kul att veta

  • Idag finns ca 370 000 hästar i Sverige. Det gör oss till det näst hästtätaste landet i Europa, efter Island.
  • I Sverige finns lika många hundar som det bor människor i Stockholms stad. Med andra ord – 800 000 stycken.

För mer information:

Jan Jakobsson , Tel: 08-553 333 04, Mail: jan.jakobsson@pulsen.se


Ladda ner referensen som pdfPDF


Dela gärna
Dela på Facebook Dela på Twitter Dela på LinkedIn Skicka detta via e-post