Pulsen Integration > Karin Nordström - Ny COO på Pulsen Integration

Karin Nordström: En möjliggörare med fokus på goda relationer och gemensamma värderingar

Pulsen Integration hjälper verksamheter att skapa bättre digitala informationsflöden. Med lösningar inom bland annat integrationer, identitetshantering och IT-säkerhet är bolaget verksamt på några av IT-marknadens hetaste segment just nu. Som många av Pulsenkoncernens bolag satsar Pulsen Integration kraftfullt och stärker upp sin organisation för att vara redo på en fortsatt långsiktig tillväxt. Nyligen tillträdde John Torgersson som ny vd för bolaget, och han får nu sällskap i ledningen av Karin Nordström som Chief Operating Officer.

Jag vill att det gör verklig skillnad när en kund köper något från Pulsen. Det ska märkas när det är en Pulsenkonsult som levererar. Vi ska sticka ut genom att vara en av de duktigaste, trevligaste och mest ansvarstagande aktörerna på marknaden, alltid med kundens bästa i fokus.”

Karin Nordström kommer till Pulsen i mitten av mars. I likhet med Pulsen Integrations nya VD John Torgersson, kommer hon från Enfo där hon arbetat i olika roller sedan 2001.

 

– Jag är jättetaggad inför utmaningen att lära mig allt om Pulsen, om det vi levererar och om alla härliga medarbetare. Något som passar mig väldigt bra är att Pulsen har kund- och medarbetarfokus och ett samhällsansvar som en naturlig del av den dagliga verksamheten. Det är ett tydligt entreprenörsdrivet företag, men med en långsiktighet inbyggt i entreprenörskapet. Här finns värderingar som stämmer mycket väl in på mina egna, kommenterar Karin Nordström.

 

Balans i samarbetet mellan kund och medarbetare

Som operativt ansvarig på Pulsen Integration kommer Karin Nordström se till att det dagliga arbetet flyter på bra. Hon blir ytterst ansvarig för det Pulsen Integration levererar till kunderna, både avtalsmässigt och ekonomiskt. Men hon har även ett övergripande ansvar för de som utför leveranserna, Pulsens medarbetare.

 

Hon vill att det skall finnas en balans mellan kundens och medarbetarnas behov och att alla har en samsyn kring vad man kommit överens om. Hon ser sig själv framför allt som en möjliggörare som stöttar både kunder och medarbetare på vägen mot målet – en bra leverans som skapar värdefull nytta.

 

– Min roll är att underlätta och vidareutveckla vårt arbete så att både kunder och medarbetare blir så nöjda som möjligt med vad vi levererar, säger Karin Nordström.

Karin Nordström, ny COO på Pulsen Integration AB

Att arbeta nära kunderna är en viktig del i Karin Nordströms roll. Bland det första hon vill göra när hon börjar på Pulsen är att komma ut till kunderna för att lära sig mer om deras specifika utmaningar och möjligheter. För Karin är det avgörande att organisationen arbetar långsiktigt för att skapa goda relationer och har en helhjärtad ambition att vilja hjälpa kunden framåt

 

– Integration är ett extremt intressant område. Men det är också väldigt komplext att få ihop helheten för en verksamhet. När digitaliseringen ger allt mer av en helautomatisk hantering och när fler system, IoT-enheter, organisationer och människor ska kopplas samman skapas fantastiska möjligheter. Det ställer samtidigt stora krav på att kunna göra hanteringen snabb, flexibel och framför allt säker i varje led. Här är det också viktigare än någonsin att förstå kundens verksamhet och hjälpa kunden identifiera sina verkliga behov, så att vi kan stötta dem fullt ut, säger Karin Nordström.

 

Den bästa vägen, inte den enklaste

– Vi vill att kunden ska uppleva att Pulsens konsulter vill göra skillnad. Det kan handla om att man tar den bättre vägen istället för den enklaste vägen, och att man vågar ifrågasätta beställningar från kunden som inte ger bäst resultat för att lösa behovet. Pulsen är inte ett bolag som säger ja till allt kunden säger, utan snarare en partner kunderna kan lita på och hålla i handen även när det blåser. Våra konsulter bryr sig helt enkelt om sina kunder och ser till att göra en så bra leverans som möjligt. Där är det också värdefullt att ha ett lite större och lite längre perspektiv än bara en enskild lösning. Det vi verkligen är ute efter är att hjälpa och underlätta för kunderna att lyckas i sina affärsprocesser och sin verksamhet, säger Karin Nordström.

Vårt uppdrag är alltid att hjälpa kunden utveckla sina affärer och lyckas bra med dem.

Respekt och förtroende bygger långsiktiga relationer

För att kunna stötta någon fullt ut behöver man både se och förstå dennes behov, ha ett genuint engagemang, en ömsesidig tillit och visa respekt för varandra säger Karin Nordström, som förutom lång erfarenhet som ledare också snart blir diplomerad samtalscoach med mycket övning inom de goda och ibland svåra samtalen med sig i bagaget.

 

– Vi är alla olika som människor. Det finns en stor fördel i olikheterna om man lyckas använda dem rätt. När alla får bidra med sin kunskap och sitt sätt att vara kompletterar våra olikheter varandra och vi blir starkare tillsammans. Samtidigt är det väldigt viktigt att vi har gemensamma grundvärderingar kring till exempel respekt, tillit och omtanke som alla skriver under på. Hur vi är och beter oss mot varandra är grundläggande och gäller lika för alla. Att visa respekt och omtanke mot varandra kostar ingenting, men ger väldigt mycket tillbaka, säger Karin Nordström.

 

Våra grundvärderingar har vi med oss i alla våra relationer, enligt Karin Nordström, lika mycket i privatlivet som mellan kollegor på kontoret och vidare ut mot kunderna. Respekten för andra lyser igenom i alla kontakter och fungerar bara om den är äkta. Därför är det minst lika viktigt vad man säger om varandra som till varandra.

 

– Respekt för andra gäller fullt ut både mellan medarbetare och i relation till kunderna i alla lägen. Respekten, omtanken och engagemanget kan vara del i skillnaden i vår leverans och som gör att vi sticker ut som bolag. Det är sådant som bygger tillit och kan vara avgörande för att du skall få en långsiktig relation med både kunder och medarbetare, säger Karin Nordström.

 

Karin Nordström, ny COO på Pulsen Integration

 

En hjälte delar med sig av sin kunskap

IT-branschen i stort har idag utmaningar med att kunna attrahera och behålla kompetenta medarbetare för att matcha de snabbt växande behoven inom området. Karin kommer därför sätta extra mycket fokus på rekrytering och arbetsmiljö i sin nya roll. Det finns många aspekter som bygger en attraktiv arbetsplats. Karin Nordström ser att några av de viktigaste är att de som söker sig till Pulsen både ser utvecklingsmöjligheter för egen del och att det finns en kultur där man gärna delar med sig av sina kunskaper för att få andra att växa.

 

– Många söker sig till en arbetsgivare där man får jobba med andra specialister och experter inom samma område för att utveckla sig. Jag tror att många gärna arbetar på ett mindre bolag med en tydlig inriktning, som Pulsens nischade IT-bolag, där man fokuserar på att bli bäst inom sitt område och inte nödvändigtvis störst inom alla segment, säger Karin Nordström och fortsätter:

 

– Jag vill vara med och bygga en kultur på Pulsen där man blir lite av en hjälte när man delar med sig av sin kunskap och hjälper sina kollegor. Om man delar med sig får man också mycket tillbaka. En sådan kultur lyfter och stärker hela företaget och bidrar till att både medarbetare och kunder utvecklas och blir nöjda.

 

– Jag har jobbat länge som ledare och varit ansvarig för team i olika konstellationer: Det absolut viktigaste för att nå bra resultat är att medarbetarna mår bra, att man känner tillhörighet, trivs i teamet, utvecklas och har roligt tillsammans. Detta skapar engagemang och nyfikenhet som gör att man vågar utmana sig själv. Man bygger upp en teamkänsla av att man finns där och ställer upp för varandra för att göra det bästa för kunderna. Det är extremt viktigt för mig, säger Karin Nordström och avslutar med att citera entreprenören Richard Branson:

Ta hand om medarbetarna så tar de i sin tur hand om kunderna

Richard Branson

Karin Nordström

Aktuell med:
Tillträder som Chief Operating Officer på Pulsen Integration AB i mars.

 

Karin Nordström kommer ursprungligen från Värmland och pluggade till systemvetare på Karlstad universitet. I början av 1990-talet flyttade hon till Göteborg och bor idag i Västra Frölunda, på bekvämt cykelavstånd till Pulsens Göteborgskontor, tillsammans med sambo, två söner och två bonusbarn (som nu läser och jobbar på annan ort).

 

Karins profil på LinkedIn

KONTAKTA OSS

Besöksadress - huvudkontor:

Nils Jakobsonsgatan 5, Borås

Postadress: Box 881, 501 15 Borås

 

Växel: 033-17 18 00

E-post: info@pulsen.se

Faktura: skanning@pulsen.se

 

Alla kontor >

OM WEBBPLATSEN

KONTAKTA OSS

 

Besöksadress:

Nils Jakobsonsgatan 5, Borås

Postadress: Box 881, 501 15 Borås

 

Alla kontor >


 

Växel: 033-17 18 00

E-post: info@pulsen.se

Faktura: skanning@pulsen.se


Officiell Facebook-sida för Pulsen
Officiellt Twitterkonto för Pulsen
Officiell LinkedIn-sida för Pulsen
Pressrum på MyNewsdesk för Pulsen