Psykologi, form och utveckling skapar bra användarupplevelser

Allt fler får upp ögonen för hur viktigt det är att skapa bra användargränssnitt när man bygger IT-lösningar. För användarna som arbetar i systemen kan skillnaden vara avgörande. En som tänkt mycket på hur man bäst använder digitala lösningar är Tobias Svensson som är UX & UI Lead på Pulsen Omsorg. Möt honom i vår videointervju.

Utveckling av IT-tjänster ofta kretsat mycket kring funktion och teknik. Det är naturligtvis fortfarande viktigt. Men med ökade tekniska möjligheter har det också blivit allt viktigare att se till att de som jobbar med systemen och tjänsterna får en smidig arbetsmiljö.

 

– Jag bygger ju för användarna. Jag vill att de ska ha ett bra system att arbeta i. Det är deras vardag. De går till jobbet och sitter i vårt system hela dagen. Då måste vi ge dem ett verktyg som är bra, så att de kan göra sitt jobb så effektivt som möjligt. Både för dem själva och för deras kunder. För att hitta ett bra flöde i systemet behöver man fatta hur en användare funkar och vilka behov de har. Så UX för oss är psykologi, blandat med färg och form, blandat med utveckling, säger Tobias Svensson som är UX & UI Lead på Pulsen Omsorg.

 

Upplevelser och gränssnitt

UX är en förkortning av User Experience eller användarupplevelse. Här är det just upplevelsen som är i centrum. Hur tar man sig från A till B i systemet på ett smidigt sätt? Vad händer när man trycker på en knapp och hur känns det att trycka på knappen? UX är helhetsupplevelsen av systemet.

 

Hand i hand med det finns UI, User Interface eller användargränssnittet. Det är den grafiska delen av systemet, till exempel hur knappar ser ut och hur färg och form kan underlätta för användaren att använda verktyget.

 

– Man måste lösa hur användarna ska ta sig någonstans - UX. Och sen UI - hur det ser ut när de tar sig någonstans. Tillsammans, i kombinationen av UX och UI, skapar man något gôtt, säger Tobias Svensson.

 

På Pulsen Omsorg arbetar Tobias Svensson och hans kollega Jennie Gahnström nära produktägarna för socialtjänstsystemet Combine. Tillsammans med användare och interna specialister arbetar de med att ta fram nya utseenden för kommande versioner av tjänsten.

 

– Vi hittar ett flöde i det och får det att fungera. Sedan testar vi det mot kunderna och mot våra egna användare internt och våra konsulter för att se att detta är rätt sätt att göra det på. Vi har en väldigt bred nivå av användare som sitter i systemet, så det ska funka för alla, säger Tobias.

 

Jag bygger ju för användarna. Jag vill att de ska ha ett bra system att arbeta i. Det är deras vardag. De går till jobbet och sitter i vårt system hela dagen. Då måste vi ge dem ett verktyg som är bra.

Hjälper både användare och utvecklare

Hans jobb är inte bara att förstå användarna utan också att veta vad utvecklarna behöver för att nå fram till det önskade resultatet.

 

– När jag gör prototyper så ser vi själva flödet, och kan visa för utvecklarna hur det ska se ut. Tillsammans tittar vi sedan på hur vi kan bygga detta smidigast. Vad har vi för någonting? Vad har vi för kunskaper? Och så hittar vi tillsammans en liten kemi där - ett bra arbetsflöde, säger Tobias Svensson.

 

Tobias blev medveten av behovet av UX och UI när han arbetade på ett välkänt möbelföretag. Där fanns ett verktyg som kunderna skulle använda för att designa sitt nya kök på egen hand, men på grund av dålig användarvänlighet i verktyget slutade det oftast med att säljarna fick hjälpa kunden genom designprocessen. Sugen på att skapa bättre användarupplevelser sökte sig Tobias till systemvetarutbildningen på Högskolan i Borås och började sedan på Pulsen Omsorg direkt efter studierna.

 

– Jag var väldigt tidig med att veta att just UX var något jag gillade. Jag var inte en hardcore kodare. Jag fattade koden, men jag ville inte koda. Utan jag ville snarare att användaren skulle få så mycket hjälp som möjligt. Men också att utvecklarna skulle ha det. De har inte alltid det här designintresset. Varför ska de då sitta med något som de inte tycker är kul när jag kan göra det och istället ge dem allt de behöver? Så jag kände att UX var just det jag skulle göra, säger Tobias Svensson.

 

 

SE ÄVEN VIDEON: Tobias Svensson förklarar UX och UI

KONTAKTA OSS

Besöksadress - huvudkontor:

Nils Jakobsonsgatan 5, Borås

Postadress: Box 881, 501 15 Borås

 

Växel: 033-17 18 00

E-post: info@pulsen.se

Faktura: skanning@pulsen.se

 

Alla kontor >

KONTAKTA OSS

 

Besöksadress:

Nils Jakobsonsgatan 5, Borås

Postadress: Box 881, 501 15 Borås

 

Alla kontor >


 

Växel: 033-17 18 00

E-post: info@pulsen.se

Faktura: skanning@pulsen.se


Officiell Facebook-sida för Pulsen
Officiellt Twitterkonto för Pulsen
Officiell LinkedIn-sida för Pulsen
Pressrum på MyNewsdesk för Pulsen