Combine

IBIC

Individens behov i centrum, IBIC, är ett stöd för att identifiera och beskriva individens behov, resurser, mål och resultat samt hantera dokumentationsbehov med gemensamt språk inom den process som individen genomgång i socialtjänsten. Syftet är att individens stöd utgår från personens individuella behov och mål, inte från utbudet av existerande insatser.

IBIC BESTÅR AV KÄRNKOMPONENTERNA:

  • Ett behovsinriktat arbetssätt med individen i centrum
  • Ett systematiskt arbetssätt som omfattar handläggning, genomförande och uppföljning
  • En strukturerad dokumentation som bygger på nationell informationsstruktur och nationellt fackspråk

IBIC:s systematiska arbetssätt ger en gemensam ordning för hur information ska struktureras, dokumenteras och följas upp. Användningen av strukturerad dokumentation kan leda till att information lättare kan återanvändas och undvika onödig dubbeldokumentation. I samarbete med Landskrona stad och Kungsbacka kommun har Pulsen omsorg tagit fram en process för IBIC SoL och IBIC LSS i Combine. Det finns ytterligare en process i utförarvyn för dokumentation av personlig assistans enligt socialförsäkringsbalken.

Processerna stödjer just det arbetssätt som socialstyrelsen beskriver det vill säga möjlighet att dokumentera individens behov, resurser, mål och resultat. Dokumentationen sker utifrån de delar i ICF som ingår i IBIC men ger möjligheten för kommunen att själva lägga till fler valda sökord utifrån ICF. På samma sätt ges kommunen möjligheten att välja att dokumentera på en högre nivå än vad som framkommer i socialstyrelsens rekommendationer.

Processen är byggd för att användaren ska slippa dubbeldokumentera. Det vill säga att den informationen som användaren valt att fylla i under utredningen länkas med till uppdraget som skickas till utföraren och vidare in i utförarens genomförandeplan. Informationen länkas även vidare till uppföljningen. Om användaren vid uppföljningen dokumenterar ny information om individen som är viktig för utföraren att ta del av så finns möjlighet att skicka ett nytt uppdrag, med den nya informationen hämtad från uppföljningen. Här finns även möjlighet att redigera

omfattning och frekvens om behov av detta föreligger. I uppföljningen finns även möjlighet att

följa upp både det övergripande målet samt det avsedda funktionstillståndet per behov.

PRODUKTBLAD

Jag vill veta mer om IBIC





KONTAKT

Pulsen Omsorg

 

Hitta din kontaktperson på

Om Pulsen Omsorg / Kontakt



KONTAKTA OSS

Besöksadress - huvudkontor:

Nils Jakobsonsgatan 5, Borås

Postadress: Box 881, 501 15 Borås

 

Växel: 033-17 18 00

E-post: info@pulsen.se

Faktura: skanning@pulsen.se

 

Alla kontor >

KONTAKTA OSS

 

Besöksadress:

Nils Jakobsonsgatan 5, Borås

Postadress: Box 881, 501 15 Borås

 

Alla kontor >


 

Växel: 033-17 18 00

E-post: info@pulsen.se

Faktura: skanning@pulsen.se


Officiell Facebook-sida för Pulsen
Officiellt Twitterkonto för Pulsen
Officiell LinkedIn-sida för Pulsen
Pressrum på MyNewsdesk för Pulsen