Pulsen Retail > Nya behov krävde en kreativ lösning

Nya behov krävde en kreativ lösning

Att få skapa och använda sin fantasi adderar något alldeles extra till många människors vardag. Och i mer än 50 år har Slöjd-Detaljer hjälpt kunder i hela Norden med att få vara kreativa i hemmet, i skolan och i sina yrken. Slöjd-Detaljer säljer hobby, hantverk och undervisningsmaterial - allt från flirtkulor och pärlor till metallstänger, läder och verktyg.

Ständig förnyelse skapade trångboddhet

När Slöjd-Detaljer startade bestod deras katalog av ett häfte stencilerade blad - idag trycks den årligen på fyra olika språk och når ut till hela Norden. De har varit en del av utvecklingen från traditionell postorder till modern e-handel och med butiksförsäljning på flera orter och är sedan en tid tillbaka ett s.k. multikanalföretag med försäljning i flera kanaler. Att ge kunderna en liknande upplevelse oberoende av om Slöjd-Detaljer möter dem på webben, i butik, via telefon eller på mässor är en målsättning.


Företaget lanserade initialt några få nyheter per år. Idag möts Slöjd-Detaljers kunder av nya produkter varje månad vilket också får konsekvenser. Antalet produkter har hela tiden ökat och det har gjort att lagret blivit alltför trångt.

Valet stod mellan att flytta eller hitta på en mer kreativ lösning på vår trångboddhet. Och det senare hjälpte Pulsen oss med

Marianne Medin, dotter till Slöjd Detaljers grundare och numera VD för företaget

När ytan tar slut

Sedan 45 år tillbaka har Slöjd-Detaljer haft sitt huvudkontor på samma plats i Skara. Allteftersom har de kunnat expandera och bygga ut, men tillslut har utrymmet tagit slut.De bestämde sig för att stanna kvar och installera Kardex hissautomater på sitt lager i Skara. Tack vare det har de nu ett automatiserat hjälpmedel för lagring och plockning.


En ny metod för lagerhantering

Hissautomaterna styrs av ett system som idag är sammankopplat med Pulsens affärssystem Harmoney via Kardex PPG – Power Pick Global Datasystem. Med hjälp av hissautometerna har Slöjd-Detaljer på ett enkelt sätt fått extra lagerutrymme.


Samtidigt som Harmoney ger effektiva rutiner för plock och pack, kundreturer, inleverans och lagervård kompletterar Kardex genom att utnyttja lagerytan maximalt, tack vare ett ergonomiskt samt snabbt plock.


– Det är nu möjligt för oss att hantera alla typer av gods och upp till 4500 varor i våra två hissar. Det ska bli spännande att se hur våra processer och rutiner fortsätter att utvecklas i takt med att vi börjar utnyttja fler funktioner och fördelar med systemet, säger Marianne Medin.


Resultatet blir både sänkta personalkostnader och effektiviseringar i hela organisationen. För hos Slöjd-Detaljer är ett välfungerande lager ett av de viktigaste kriterierna för ett välmående företag i stort.


– En effektiv artikelhantering är grunden för god ekonomi inom e-handel, där varje artikel hanteras var för sig innan leverans till kund. Med stöd av Harmoneys lagermodul får vi denna effektivitet och nu bygger vi ut detta med en effektiv hantering av våra lokaler i och med hissautomaterna, avslutar Marianne.

 

Kort om Slöjd-Detaljer

  • Företaget startades av Dan och Margit Medin år 1960 och idag ägs det av deras döttrar
    Idag har de mer än 8000 olika produkter i sitt lager.
  • Förutom e-handel tillgänglig för hela Norden har Slöjd-Detaljer butiker i Malmö, Stockholm och Skara.

Vill du veta mer om Pulsens lösning till slöjd-detaljer?





KONTAKT

Alexander Westerling

VD / Försäljningsansvarig

Pulsen Retail AB

0709-234 234

KONTAKTA OSS

Besöksadress - huvudkontor:

Nils Jakobsonsgatan 5, Borås

Postadress: Box 881, 501 15 Borås

 

Växel: 033-17 18 00

E-post: info@pulsen.se

Faktura: skanning@pulsen.se

 

Alla kontor >

KONTAKTA OSS

 

Besöksadress:

Nils Jakobsonsgatan 5, Borås

Postadress: Box 881, 501 15 Borås

 

Alla kontor >


 

Växel: 033-17 18 00

E-post: info@pulsen.se

Faktura: skanning@pulsen.se


Officiell Facebook-sida för Pulsen
Officiellt Twitterkonto för Pulsen
Officiell LinkedIn-sida för Pulsen
Pressrum på MyNewsdesk för Pulsen