Pulsen Retail > 3 saker att tänka på när Amazon kommer till Sverige

3 saker att tänka på när Amazon kommer till Sverige

Nyligen kom Handelns utredningsinstitut (HUI) med sin rapport om vad ett eventuellt intåg av Amazon skulle kunna innebära för svenska konsumenter och handlare. Vi har tittat närmare på den och listar 3 saker att tänka på redan idag.

I USA har Amazon en särställning med 4% av den totala handeln och 44% av all e-handeln. En av anledningarna till Amazons starka position i USA är att de har lyckats knyta upp kunderna bland annat genom lojalitetsprogrammet Prime, men även för att de som företag återinvesterar merparten av vinsten istället för att skapa utdelning.

 

Under 2017 investerade Amazon 16,1 miljarder dollar inom området ”Research & Development” vilket gör dem till världens största inventerande bolag. Vad innebär det för Sverige och för svenska bolag?

 

Amazon omsätter redan idag cirka 1 miljard på svenska kunder och det är alldeles säkert en siffra som kommer att öka den dagen när etableringen sker. Detta innebär att alla företag måste ta ställning till vad det skulle innebära för deras affär.

 

Att stå oförberedd och utan en tydlig plan kan ge early adopters ett ordentligt övertag, samtidigt som det erbjuder duktiga nationella e-handlare en möjlighet att expandera internationellt genom att erbjuda sina varor på flera marknader.

 

Oavsett om Amazon kommer till hösten eller ej finns det några viktiga trender man måste ta ställning till som handlare.

 

Tre Viktiga trender

 

1. Digitalisering

Vikten att digitalisera, att vara smart och effektiv kring sina interna processer för att ge medarbetarna tid för kvalitativt arbete snarare än manuell hantering.

 

2. Internationell expansion

Överväg vad expansion kan innebära och vad som händer om fler internationella konkurrenter kommer in på den svenska marknaden.

 

3. Produktstrategi

Hur sortimentet ska se ut och vilka produkter man ska sälja på vilka marknader.

 

Oavsett om Amazon kommer i år eller inte så kommer det att bli intressant att följa utvecklingen. Även om vi i Sverige ligger långt framme så kommer utvecklingen bara att accelerera och nya möjligheter kommer att öppna upp sig för den som är villig att ligga i framkant.

 

Vill du veta mer om hur Pulsen Retail kan stötta dig i frågor kring Amazon? Hör av dig till oss idag.

Vad händer när amazon
kommer till Sverige?

KONTAKT

Alexander Westerling

VD / Försäljningsansvarig

Pulsen Retail AB

0709-234 234

KONTAKTA OSS

Besöksadress - huvudkontor:

Nils Jakobsonsgatan 5, Borås

Postadress: Box 881, 501 15 Borås

 

Växel: 033-17 18 00

E-post: info@pulsen.se

Faktura: skanning@pulsen.se

 

Alla kontor >

KONTAKTA OSS

 

Besöksadress:

Nils Jakobsonsgatan 5, Borås

Postadress: Box 881, 501 15 Borås

 

Alla kontor >


 

Växel: 033-17 18 00

E-post: info@pulsen.se

Faktura: skanning@pulsen.se


Officiell Facebook-sida för Pulsen
Officiellt Twitterkonto för Pulsen
Officiell LinkedIn-sida för Pulsen
Pressrum på MyNewsdesk för Pulsen