Pulsen Retail > "Att vara konsult är att vara problemlösare"

”Att vara konsult är att vara problemlösare”

VÅRA MEDARBETARE: Hösten 1998 började Johan Söderhielm programmera på Pulsen. I dag är han applikationskonsult för Harmoney med spetskunskap inom butik och artikel, och hjälper dagligen kunder med stora och små frågor.

Pulsen Retails applikationskonsult Johan Söderhielm har många år på Pulsen bakom sig. Han är specialist på Harmoney-modulerna butik och artikel, där han varit med och byggt det mesta i systemet. I det dagliga arbetet ingår mycket kontakt med Pulsen Retails kunder för Johan.

 

– Jag är hos kund minst en dag i veckan och jobbar som konsult, och hjälper till med både stora och små Harmoneyfrågor. Även när jag är på kontoret så jobbar jag med kundfrågor dagligen. Jag hjälper också till på plats om någon exempelvis ska öppna butik. På sistone har jag jobbat mycket med våra stora nykundsprojekt, säger Johan och fortsätter:

 

– Att vara konsult innebär för mig att vara problemlösare. Jag drivs av att hjälpa mina kunder i stort och smått – det är det som triggar mig. Jag är en alltiallo som programmerar, utbildar, tar emot uppdrag och diskuterar lösningar med både användare, VD:ar och alla däremellan. Harmoney är min spetskunskap, så alla kunder som har frågor kring artiklar, butik och en del andra saker har jag kontakt med.

 

Pulsen Retail erbjuder med Harmoney en komplett omnikanalslösning för både e-handel och butik. Harmoneys butiksmodul kan bland annat användas som kassasystem och är certifierat enligt kassalagen. Med hjälp av den centrala artikelmodulen kan kunden både skapa och följa med varje artikel i alla delar i Harmoney, från inköp och vidare till lager, försäljning på webb eller i butik, till fakturering och eventuella returer. Även om handeln digitaliseras i allt större utsträckning tror Johan Söderhielm att butikerna kommer att finnas kvar på sikt.

 

– Det pratas ju om butiksdöd, men jag är inte helt säker på det. Jag tror däremot att butikerna kommer att förändras och fungera mer som utlämningsställe där man kan hämta sina saker man beställt på e-handeln, prova och kanske byta. Det är en chans för företaget att visa upp nya saker, för det är där man verkligen kan klämma och känna på produkterna. Jag tror också att kunden kommer kunna bestämma tid och plats för leverans redan vid köptillfället, säger Johan.

 

från Programmering till expansiva kundresor

Innan hösten 1998, när Johan Söderhielm kom i kontakt med Pulsen för första gången, hann han jobba både som badvakt, lagerarbetare och i bingohall. Ett intresse för programmering tog honom till Högskolan i Borås, där han genom ett samarbete med Pulsen snabbt fick komma in och jobba mot kund.

 

– Jag genomförde en kurs i programmering där det ingick praktiska delar som utfördes på plats på Pulsen och under ledning av Pulsens personal. Jag kände alltså till Pulsen innan jag sökte jobb och hade hört att det var ett stabilt och tryggt företag, och det passade mig. Att det sedan var bättre än vad jag föreställt mig och att jobbet gett mig många kompisar för livet är en bra bonus.

 

Några av anledningarna till att Johan Söderhielm har stannat så länge på Pulsen är den prestigelösa atmosfären, utvecklingsmöjligheterna och lyckade kundresor.

 

– Det är aldrig tråkigt. Det har alltid varit väldigt lärorikt och prestigelöst. Vi har hjälpt varandra och vill kundens bästa hela tiden. Sedan har jag hunnit prova på olika roller under tiden. Jag har fått vara med om otroliga kundresor också, exempelvis när Nellys grundare kom till oss och sa att han inte får plats med alla underkläder hemma i lägenheten längre. Vi fick in dem i Harmoney, och så har dem vuxit och blivit så stora. Det är en kul resa att ha varit med på, avslutar Johan Söderhielm.

johan söderhielm

Applikationskonsult på Pulsen Retail

 

Johan är 50 år och bor i Gånghester. På fritiden är han sportintresserad och rekommenderar alla att åka Vasaloppet. Han umgås mycket med familj och vänner.

KONTAKTA OSS

Besöksadress - huvudkontor:

Nils Jakobsonsgatan 5, Borås

Postadress: Box 881, 501 15 Borås

 

Växel: 033-17 18 00

E-post: info@pulsen.se

Faktura: skanning@pulsen.se

 

Alla kontor >

KONTAKTA OSS

 

Besöksadress:

Nils Jakobsonsgatan 5, Borås

Postadress: Box 881, 501 15 Borås

 

Alla kontor >


 

Växel: 033-17 18 00

E-post: info@pulsen.se

Faktura: skanning@pulsen.se


Officiell Facebook-sida för Pulsen
Officiellt Twitterkonto för Pulsen
Officiell LinkedIn-sida för Pulsen
Pressrum på MyNewsdesk för Pulsen