Pulsen Retail > Förståelse för kundens upplevelse ger verklig kundnytta

Förståelse för kundens upplevelse ger verklig kundnytta

Christoffer Rautenberg är sedan augusti Key Account Manager på Pulsen Retail. Han har lång erfarenhet inom retailbranschen, bland annat som butikschef, inköpare och sortimentsansvarig på Siba och NetonNet. Han menar att hans tidigare arbete gett honom stor förståelse för – och förmåga att sätta sig in i – kundernas utmaningar.

Att tempot är högt i retailbranschen råder inga tvivel om. Nya aktörer försöker hitta vägar in på marknaden där konkurrensen om samma kunder redan är hård. För att bäst kunna navigera i de snabba svängarna och det tuffa klimatet är det viktigt med förståelse och erfarenhet kring kundernas utmaningar i alla led. Christoffer Rautenberg är sedan augusti Key Account Manager på Pulsen Retail och har en gedigen bakgrund inom återförsäljarledet.

 

– Det känns fantastiskt kul att vara en del i gänget. Inledningsvis kommer jag fokusera på att åka och träffa alla kunder och sätta mig in i deras affär. Det är där jag trivs allra bäst – i mötet med en kund, säger Christoffer Rautenberg.

 

Christoffer har mångårig erfarenhet från olika roller inom retail. Han arbetade under många år inom hemelektronik, där han gick från lagret ut i butik och snabbt började jobba med försäljning. Med tiden blev han den yngsta butikschefen i bolagets historia.

 

– Jag jobbade på Siba, senare NetonNet, i sammanlagt 14 år. Jag fick mycket förtroende redan från början och blev tidigt vitvaruansvarig. Där stod jag, 21 år gammal, ansvarig för tvättmaskiner, torktumlare och kylskåp. Jag hade i princip aldrig tvättat innan, men skulle ändå förklara för barnfamiljer vilken tvättmaskin som var den bästa. Det var lärorikt att verkligen sätta sig in i kundens situation.

 

 

Eftersom jag själv har varit användare tror jag att jag har en stor förståelse för kundens upplevelser.

 

Förmågan att vara lyhörd och verkligen se saker ur kundens perspektiv tror Christoffer är det mest väsentliga i sitt arbete.

 

– Jag tror att den viktigaste lärdomen jag fått med mig hittills är att lyssna. Alla kunder har olika önskemål och förutsättningar. Vill jag ha en nöjd kund gäller det att inte bara höra vad personen säger, utan verkligen lyssna och förstå. Det gäller i allra högsta grad fortfarande, säger Christoffer.

 

Erfarenhet av liknande system

 

Pulsen Retail hanterar med omnikanalslösningen Harmoney dagligen hundratusentals ordrar i över 50 länder. Christoffer Rautenberg kan tack vare sina tidigare roller sätta sig in i kundens perspektiv på IT-leverantörer.

 

– När jag gick vidare från sälj till att bli inköpare och sortimentsansvarig kom jag i kontakt med diverse IT-system för retail. Eftersom jag själv har varit användare tror jag att jag har en stor förståelse för kundens upplevelser kring system generellt. Jag vet vad jag själv hade för utmaningar och vad jag förväntade mig av en retailpartner. Det tror jag absolut hjälper mig i min nya roll, säger Christoffer och avslutar:

 

– Det ska bli väldigt roligt och spännande att få jobba med det här härliga gänget i Pulsen Retail. Alla har hjärtat på rätta stället och tillsammans är jag övertygad om att vi kan sätta kundnyttan ännu mer i fokus framöver och ta kundernas affärer till nästa nivå.

jag vill veta mer OM Harmoney





Multiple selection

CHRISTOFFER RAUTENBERG

Aktuell med:

Key Account Manager på Pulsen Retail sedan augusti

 

Christoffer är 34 år och bor på Onsala med sin fru och sina söner, 3 och 5 år. På fritiden gillar han att greja med huset, springa och spela golf. Han beskriver sig själv som väldigt social och gillar att alltid ha folk hemma.

HANDELSLÖSNINGEN SOM VÄXER DIN AFFÄR

KONTAKTA OSS

Besöksadress - huvudkontor:

Nils Jakobsonsgatan 5, Borås

Postadress: Box 881, 501 15 Borås

 

Växel: 033-17 18 00

E-post: info@pulsen.se

Faktura: skanning@pulsen.se

 

Alla kontor >

KONTAKTA OSS

 

Besöksadress:

Nils Jakobsonsgatan 5, Borås

Postadress: Box 881, 501 15 Borås

 

Alla kontor >


 

Växel: 033-17 18 00

E-post: info@pulsen.se

Faktura: skanning@pulsen.se


Officiell Facebook-sida för Pulsen
Officiellt Twitterkonto för Pulsen
Officiell LinkedIn-sida för Pulsen
Pressrum på MyNewsdesk för Pulsen