Klarar dina IT-lösningar utmaningarna med omnikanal i morgondagens handel?

Inom detaljhandeln driver digitaliseringen på en snabb och komplex strukturomvandling där förändrade konsumtionsbeteenden ställer nya krav. Centralt för alla aktörer är att lösa de tekniska systemutmaningarna för att göra det möjligt att hantera information och leveranser flexibelt. Därmed ökar också kraven på detaljhandelns systemleverantörer.

Detaljhandeln är genom globalisering och digitalisering i kraftig förändring, där konsumenterna använder sig av digitala enheter innan, under och efter ett köp. Med ökad kunskap om konsumenternas köpprocess kan du bli mer relevant i ditt kundmöte. Omnikanal syftar till att ge kunden en sömlös shoppingupplevelse genom alla kanaler. Oavsett om kunden handlar på nätet från en stationär eller mobil enhet, via telefon eller i en fysisk butik ska kunden få samma köpupplevelse. Det är idag därför helt avgörande att det finns en utarbetad digital affärsstrategi samt ett affärssystem som stöder omnikanal och hanterar alla delar av den komplexa handeln.

 

En ny roll för dagens systemleverantörer

Genom intervjuer med ansvariga inom branschen har Pulsen med hjälp av HUI Research studerat utvecklingen i detaljhandelns digitala infrastruktur. Undersökningen visar tydligt att systemleverantörens roll håller på att förändras. Tidigare var systemleverantörens uppdrag att sälja en uniform systemlösning till en likartad grupp företag, där skillnaden främst utgjordes av storlek och omsättning. Utmaningen idag ligger i att detaljisterna arbetar hårt för att differentiera sig mot sina konkurrenter. En pålitlig systemleverantör behöver därför, utöver stark teknisk kompetens, också ha god kunskap om såväl detaljhandeln som konsumentbeteenden.

 

Nyckelordet är flexibilitet

Förutom att kunna erbjuda ett snabbt sätt att arbeta med system- och IT-lösningar behöver detaljhandeln även kunna manövrera behovsanpassade lösningar. Det finns gott om områden där system måste ta över processer som idag sköts manuellt. Ett stabilt Back End-system kan hantera detaljhandelns växande datamängder, effektiviseringskrav samt lösa utmaningarna med en tröskelfri handel s.k. omnikanal där ex. returhanteringen är en viktig komponent. Samtidigt måste det kunna hantera skiftande front end-lösningar, utan att behöva stora systemrenoveringar eller dyra uppdateringar.

 

Pulsens affärssystem ger ett starkt och flexibelt stöd för din omnikanal, affärsutveckling och framtida satsningar. Systemet hjälper dig att förbättra din kundanalys vilket skapar förutsättningar för såväl merförsäljning som kostnadsminimering. Pulsen erbjuder med andra ord ett kostnadseffektivt och rationellt alternativ som anpassas helt efter dina behov i dagens och morgondagens digitala värld.

 

Läs mer om hur vi kan stötta din handel.

 

För mer information:

Alexander Westerling, Tel: 0709-234 234, E-post: alexander.westerling@pulsen.se

KONTAKTA OSS

Besöksadress - huvudkontor:

Nils Jakobsonsgatan 5, Borås

Postadress: Box 881, 501 15 Borås

 

Växel: 033-17 18 00

E-post: info@pulsen.se

Faktura: skanning@pulsen.se

 

Alla kontor >

KONTAKTA OSS

 

Besöksadress:

Nils Jakobsonsgatan 5, Borås

Postadress: Box 881, 501 15 Borås

 

Alla kontor >


 

Växel: 033-17 18 00

E-post: info@pulsen.se

Faktura: skanning@pulsen.se


Officiell Facebook-sida för Pulsen
Officiellt Twitterkonto för Pulsen
Officiell LinkedIn-sida för Pulsen
Pressrum på MyNewsdesk för Pulsen