Vem från hemtjänsten kommer och vad ska de göra? Är de i tid eller försenade? Den som har hemtjänst får idag mycket av informationen av kommunen genom telefonkontakter eller lappar lämnade på köksbordet. Men med Relate, en ny digital tjänst från Pulsen Omsorg, kommer information om planerade och genomförda besök direkt ut till omsorgstagaren, som i sin tur kan dela den med närstående.
”Både omsorgstagare och deras närstående berättar att de ofta får stå i telefonkö till hemtjänsten, eller hänvisas till att läsa på lappar som öppet lämnats i hemmet. För en närstående finns det också en osäkerhet i att man inte vet när eller vem som kommer hem till mamma eller pappa, och att man inte kan kolla i efterhand vad som faktiskt blev gjort. Med Relate löser vi de problemen och skapar mer tid för omsorg”, säger Magnus Skebäck, VD på Pulsen Omsorg.
I Relate kommer man direkt i mobilen kunna se vad hemtjänsten planerat, när och vem som kommer, vad som ska göra eller om planerna plötsligt ändras. Det handlar om information som redan finns i socialtjänstens verksamhetssystem, till exempel Pulsen Omsorgs system Combine, men som hittills inte i realtid når de som faktiskt får omsorgen. Tills nu.
Men det är inte bara de som får omsorgen som kommer ha glädje av Relate. Siffror från Nationellt kompetenscentrum anhöriga och Anhörigas riksförbund uppskattar att drygt 1,3 miljoner anhöriga vårdar, stödjer eller hjälper en närstående. Dessutom har 140 000 svenskar gått ner i arbetstid eller slutat arbeta för att ta hand om närstående.
För att adressera detta har Relate en funktion för digitalt samtycke så att informationen kan delas till närstående.
”Anhöriga löser redan idag stora delar av omsorgen, så att involvera dem i digitaliseringen är både nödvändigt och självklart för att göra även deras vardag enklare. Har man en demenssjuk pappa så minns han kanske inte om han fått besök, men genom Relate kan man se om han ätit, fått medicin med mera. Och behöver man avboka ett besök så är det enkelt”, säger Magnus Skebäck.
Digitaliseringen av omsorgen i Sverige är inte bara bra, den är nödvändig för att klara behoven både idag och framåt. Statistiken visar att vi år 2030 kommer ha 50 procent fler personer över åttio år i landet. Men samtidigt har den digitala mognaden tagit stora steg framåt. För varje år visar undersökningar att äldre blivit mer digitala och att man självständigt kan använda fler digitala tjänster, som till exempel vårdappar. I framtagningen av Relate har Pulsen Omsorg därför lagt extra stor vikt vid användarvänlighet.
Även för kommunerna kommer Relate innebära effektivare omsorg.
”Idag är det många samtal varje dag till hemtjänsten eller anhörigsamordnaren där man ställer de här grundläggande frågorna om vem som kommer och när. Nu finns svaret direkt i Relate-appen och kommunens handläggare kan istället fokusera på uppgifter som direkt förbättrar omsorgen”, säger Magnus Skebäck.
Pulsen Omsorg är ett svenskt, familjeägt företag som levererar verksamhetssystemet Combine som en Saas-tjänst till omkring en fjärdedel av Sverige kommuner. Tillsammans med stödsystemen Combine Plan och Combine Act har man digitaliserat hela värdekedjan, från handläggarnas långsiktiga planering till utförarnas dagliga arbete. Systemen hanterar all från beslut till schemaläggning och återrapportering, vad som är planerat, utfört och om det skett några avvikelser.
Med Relate blir vissa delar av den samlade informationen tillgänglig för omsorgstagaren. Men inte bara från Pulsen Omsorgs egna system. Möjligheten finns för andra leverantörer av verksamhetssystem att integrera med Relate, och därmed en möjlighet för samtliga kommuner att ta del av tjänsten.
Relate presenteras i samband med Socialchefsdagarna 2023 och därefter väntar en pilotperiod hos intresserade kommuner.
För mer information, kontakta
Magnus Skebäck, VD Pulsen Omsorg
Magnus.skeback@pulsenomsorg.se
070-3595730
Fredrik Haase, försäljningschef Pulsen Omsorg
070-2696052
Fördjupande information:
Läs mer på www.pulsenrelate.se samt www.pulsenomsorg.se