Resource Inspect kallas tjänsten som nu kostnadsfritt görs tillgänglig för de över sjuttio kommuner som använder Combine, Pulsen Omsorgs verksamhetssystem för socialtjänsterna. Systemet flaggar de leverantörer där AI upptäckt avvikelser som kan tyda på felaktigheter, oegentligheter eller i vissa fall även bedrägerier.

Bara under december månad 2024 uppgick Försäkringskassans återkrav till 54 miljoner kronor. Av det var majoriteten, mer än 51 miljoner kronor, krav på assistansbolag. Detta enligt kreditupplysingsbolaget The Intelligence Company AB (publ). Motsvarande siffra under november månad var 72 miljoner varav 57 miljoner kronor var återkrav på assistansbolag.


”Det ligger i hela samhällets intresse att komma till rätta med bedrägerier inom omsorgen. De är ofta svårupptäckta och det krävs mycket data. Därför gör vi nu informationen tillgänglig och lättåskådlig genom Combine. Detta är bara första steget i vår ambition att motverka välfärdsbrott”, säger Magnus Skebäck, VD för Pulsen Omsorg. 


Bakom informationen ligger det uppmärksammade företaget The Intelligence Company. Deras AI-verktyg går i realtid igenom en stor mängd datapunkter hos alla leverantörer till omsorgen, och ger varje en score som indikerar om det kan förekomma missförhållanden. Det kan handla om felaktiga årsredovisningar, märkliga ägarbyten eller styrelseförändringar. Dessutom ser systemet till exempel om individer har en historik av konkurser eller udda bolagsförändringar.

Pulsen Omsorg är nu den första aktören inom omsorgen som samarbetar med The Intelligence Company och dessutom gör informationen tillgänglig utan kostnad för de socialtjänster som använder Combine.

”Omsorgen är en särskilt drabbad sektor, med många leverantörer och personalintensiv verksamhet. Det gör att det finns större risk för ett systematiskt utnyttjande av systemet. Genom att göra informationen tillgänglig genom Pulsen Omsorgs Combine är vår gemensamma förhoppning att missförhållanden upptäcks och åtgärdas”, säger Jens Nylander, VD för The Intelligence Company.

”Vi kommer under året presentera flera initiativ och produkter som underlättar för kommunerna att upptäcka välfärdsbrott, allt från olika typer av felaktigheter hos utförare till påverkan och infiltrering. Det är ett gediget arbete tillsammans med våra kommunala kunder, myndigheter och specialister på området”, säger Magnus Skebäck.