I snart fem år har Jonas Toftefors verkat inom flera delar av Pulsen Group, men alltid med samma engagemang och vilja att utveckla och utvecklas. Det gjorde att han förra året blev nominerad till den prestigefulla utmärkelsen Årets Pulsar. Och nu är han i full färd med att lansera helt nya datacenter för Shibuya.
Vissa människor tycks kunna ta sig an vilka projekt som helst och leverera på ett både professionellt och ödmjukt sätt. Jonas Toftefors är definitivt en sådan person. När han förra året fick en nominering till Pulsens interna pris ”Årets Pulsar” var det bland annat för hans förmåga att ta ansvar och få med sig både kollegor, kunder och leverantörer.
”Det var förstås väldigt smickrande att bli nominerad. Jag försöker att vara både engagerad och personlig samtidigt som jag utmanar organisationen. Men det är framför allt tillsammans med skickliga medarbetare som man kan lyfta till nästa nivå. Jag vill kunna kanalisera den energin och vill att andra i rummet ska vara duktigare än mig. Det är så vi får ett bättre resultat”, menar Jonas Toftefors.
Privat bor han i en villa i Kungsbacka, söder om Göteborg, tillsammans med hustru och två döttrar, ”en på gymnasiet och en på Chalmers”. Men när han inte arbetar så tillbringar han gärna tid på gården i norra Bohuslän, eller i stallet med familjens islandshäst.
Men om fritiden är fullspäckad så är det bara början, för på arbetet har han inte bara ett, utan flera parallella uppdrag. Till att börja med är han CDO, Chief Digital Officer, och sitter i Pulsen Groups koncernledning där han driver både datawarehouseprojekt och olika typer av samarbeten, till exempel TechArena Borås.
Men i dotterbolaget Shibuya har han dessutom uppdraget att forma en modern driftsavdelning som levererar i form av både lokala datacenter, moln- och containerlösningar. Hans titel där är lång, – ”Head of operations and services strategy” – ”kanske Sveriges längsta titel”, säger han med ett skratt.
När vi träffar Jonas har han precis vinkat av ett större medieuppbåd som besökt Shibuyas nybyggda datacenter på Pulsenområdet i Borås.
”Jag tog över projektet med bygget av de nya datacentren när en del av förstudien redan var gjord. Sen har jag fört ihop alla delar mot ett gemensamt mål, sett till att vi har gränser och deadlines i projektet så att vi får rätt lösning levererad i rätt tid. Och det har gått bra, nu blir vi sannolikt klara sex månader tidigare än planerat!”
De nya datacentren är en stor investering. Drygt fyrtio miljoner kronor har företaget investerat i de två nya anläggningarna, som fördubblar den nuvarande kapaciteten men har möjlighet att öka lika mycket till. Det har varit ett projekt som utmanat flera delar av verksamheten, och där Jonas olika utbildningar, kunskaper och erfarenheter visat sig värdefulla.
”Jag har en lite blandad utbildning kan man säga. Jag har tidigare läst systemvetenskap, medie- och kommunikation och även psykologi. Och jag tycker att det har varit en bra kombination. Jag har fått mycket fackkunskaper, men även haft glädje av kunskaperna inom beteendevetenskap och psykologi. Ibland kan sättet att tänka, hur man tänker, vara minst lika viktiga som själva kunskaperna i sig.”
Jonas vet vad han pratar om. Han har under åren haft flera tunga poster på olika företag. Han nämner såväl Mölnlycke Health Care, Ringhals, Centiro och KVD Bil som företag där hand drivit igenom olika förändringar. Men inte helt själv, betonar han noga.
”Som nyutexaminerad ville jag helst kunna lösa allt själv, men ju äldre jag blivit desto mer har jag insett vikten av att lösa saker tillsammans. Men framför allt brinner jag för att teknik ska bli något som drar oss framåt och inte håller oss tillbaka.”
Läs mer om Shibuyas verksamhet på www.shibuya.se
Nyfiken på jobb inom Pulsen Group? Besök vår karriärportal.