Vinoteket och Winefinder, de ledande utmanarna inom onlinehandel av vin i Sverige, har under året tagit flera stora steg framåt. Nu sjösätts en helt ny position och en förändrad organisation, väl rustad för tillväxt. Samtidigt tar Andreas Koschnike över rodret som interims-VD.
Sedan Högsta Domstolens tydliggörande om onlinehandel med 2023 har både Vinoteket och Winefinder tagit kliv framåt, med ett utökat sortiment, effektivare processer och en nyligen definierad framåtlutad position för Vinoteket. Efter lanseringen av Sveriges första AI-sommelier väntar inom kort ett större plattformsbyte och lanseringen av en ny app.
Som en del av nystarten träder Andreas Koschnike in som interims-VD för Vintjänsten, där både Vinoteket och Winefinder ingår, när Anders Signell av personliga skäl valt att ta en paus. För att maximera utväxlingen av de gjorda förändringarna och dra nytta av den växande marknaden fortsätter nu arbetet, bland annat med en översyn av rollerna inom bolaget.
"Vinoteket och Winefinder har mycket goda förutsättningar att bli det självklara valet för vinhandeln online. Under Anders Signells ledning har flera viktiga förändringar genomförts som varit positiva för den underliggande affären och stärkt möjligheten för bolaget att påbörja en större förflyttning. I den spännande fas bolaget befinner sig i är jag glad över att Andreas Koschnike har möjlighet att ta över ledarskapet och fortsätta den resan”, säger Jonus Bartholdson, styrelseordförande för Vintjänsten.
Andreas Koschnike har lång erfarenhet av att växa e-handelsverksamheter, bland annat för bolag som Caliroots och J Lindeberg. Han ser fram mot att fortsätta arbetet med att integrera de två bolagen vad gäller bland annat organisation och tekniska plattformar:
"Jag ser en enorm potential för både Vinoteket och Winefinder på en marknad som nu växer snabbt, särskilt i Sverige. Jag ser fram mot att tillsammans med ägare, styrelse och teamet fortsätta arbetet med positionering, varumärke, e-handelsplattformen och den fortsatta strategin”, säger Andreas Koschnike.
Onlinehandeln med vin i Sverige utgör strax över 2% av den totala vinförsäljningen, exklusive Systembolagets onlinehandel. På denna marknad har Vinoteket och Winefinder tillsammans en marknadsandel på cirka 70%, en siffra som har ökat med tio procentenheter bara det senaste året.
Efter Högsta domstolens uppmärksammade domslut 2023, som gav Winefinder och liknande aktörer rätt att marknadsföra och sälja vin i Sverige, förväntas marknaden växa ytterligare. Enligt Vinotekets bedömning kommer den totala onlinehandeln öka från 2% till 10-15% under de kommande åren.
Tidigare i år blev det dessutom klart att Vinoteket och Winefinder skapar en gemensam plattform på den växande marknaden.